Succesvol Eindejaarsactie 2014

Artikel geplaatst op: 26-01-2015 Eilanden Nieuws

Een zeer geslaagde actie is het geworden die Kiwanis Goeree-Overflakkee eind vorig jaar hield. Jaarlijks organiseert deze serviceclub diverse acties voor een goed doel en de actie die ze eind 2014 op touw had gezet was ditmaal een bijzondere. Ze bood, uiteraard tegen betaling, bedrijven de mogelijkheid om aan relaties een kilo biologische Schotse Zalmzijde cadeau te doen, afkomstig van de Shetland Eilanden, kersvers, keurig vacuüm verpakt én door heel het land bezorgd. Dit alles voor een en hetzelfde bedrag. Bedrijven die van deze dienst gebruik wilden maken, hoefden alleen maar de adressen door te geven, met evt. de wenskaarten erbij, de rest zou Kiwanis Goeree-Overflakkee compleet verzorgen. En de ondernemer dus meteen ontzorgen.

Het was een hele operatie om dit te organiseren, te plannen en uit te voeren en het was voor de eilandelijke Kiwanis afdeling voor de eerste keer dat ze zoiets op poten zette. “Een heuse happening, kun je ’t gerust noemen”, blikt namens Kiwanis Caroline van Kempen er met een reuzegoed gevoel op terug. In totaal werden bijna 400 zalmen verkocht, van Friesland tot Limburg toe, en na aftrek van de onkosten bleef er het mooie bedrag van € 5.000 over om cadeau te doen aan het goede doel: ‘Stop Tetanus’, het hoofddoel waarvoor Kiwanis zich voor Unicef wereldwijd inzet, onder het motto ‘Tetanus de wereld uit’. Jaarlijks sterven nog veel moeders en pasgeboren kinderen aan tetanus. Hiertegen bestaan wel vaccins, maar deze komen lang niet overal. Om dat te bereiken is 110 miljoen euro nodig en de eilandelijke Kiwanis afdeling vond het mooi om haar eindejaarsactie ook hiervoor te bestemmen. Overigens heeft Kiwanis Goeree-Overflakkee vorig jaar in totaal bijna € 30.000 bijeengebracht voor diverse goede doelen, waarin telkens het kind de hoofdrol speelt.

Enthousiast
Kiwanis G-O wilde graag een originele eindejaarsactie organiseren, een actie die zij nooit eerder had gedaan. Het moest ook iets exclusiefs zijn en van uitstekende kwaliteit. ‘Gun uw relaties het neusje van de zalm’, was dan ook de slogan waarmee de Zalmzijde aan de man werd gebracht.
Caroline, bekend met Teun Sperling van de Ouddorpse vishandel Sperling, zocht hierover al in juni contact met Teun en die zegde meteen enthousiast zijn medewerking toe. Door sponsoring deed hij uiteindelijk zelfs veel meer dan dat. Zijn bedrijf werkte ook gratis mee aan het ontvellen, vacuüm verpakken en in de koelcel gereedzetten van de zalm én Teun stelde zijn gekoelde bestelwagens beschikbaar voor het bezorgen van de vis. De bezorging gebeurde niet alleen door de Kiwanis leden, maar ook vrijwilligers hadden zich hiervoor aangemeld. Op de bezorgdag, vlak voor Kerst, waren ze al voor dag en dauw paraat en reden ze af en aan.

Succesvol
De voorverkoop ging in september al van start. Hiervoor hebben de leden van de eilandelijke Kiwanis afdeling bedrijven persoonlijk benaderd. Omdat ze een aanzienlijk verkoopaantal wilden behalen, richtte de verkoop zich niet alleen op Goeree-Overflakkee maar op heel Nederland. Er werd een fraaie verpakking gemaakt met daarin een isolatiebox waarin de zalm buiten de koeling zes uur lang goed blijft. Op de verpakking kwam een QR-code te staan die naar een site voert met bewaartips en heerlijke zalmrecepten. Het streven was om minimaal 250 verpakkingen Schotse Zalmzijde te verkopen. Met de bijna 400 verkochte exemplaren werd dit aantal dus ver overtroffen en maakte dit van de eerste keer dat Kiwanis Goeree-Overflakkee een dergelijke actie hield meteen een zeer succesvolle.
“Ik vond ’t fantastisch om hieraan mee te doen”, geeft Teun Sperling aan. “Ik ga graag voor uitdagingen en zeker voor een goed doel als dit. En om eraan bij te dragen dat de opbrengst zo hoog mogelijk kon worden, heb ik ook zo veel mogelijk eigen materiaal ingezet. Ik heb ’t enorm leuk gevonden om te doen!” “De samenwerking was super!”, blikt ook Caroline terug, “ook vanwege de wetenschap dat je van elkaar op aan kon.”
Of er volgend jaar weer zo’n actie inzit, daar wordt nog over nagedacht. “Maar”, gaf Caroline toch al een beetje aan: “eigenlijk kunnen we ’t niet maken om na zo’n succesvolle eerste keer het er bij te laten zitten…”

Op de foto tonen Caroline van Kempen van Kiwanis G-O en vishandelaar Teun Sperling de smaakvol ontworpen verpakking waarin de Schotse Zalmzijde werd afgeleverd.