Kinderboerderij Oude Tonge

Persbericht: Stichting Kinderboerderij Oude Tonge, 16 juli 2013

Alpaca’s Alex en Amalia op kinderboerderij

Oude Tonge Sinds half maart 2013 heeft de kinderboerderij in Oude Tonge er twee nieuwe inwoners bij. Alpaca’s Alex en Amalia maken nu ook deel uit van de dierenfamilie. De aanschaf van deze prachtige alpaca’s werd mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van OBS Het Startblok uit Oude Tonge, Kiwanis Goeree Overflakkee en de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind.

In het najaar van 2012 brachten enkele groepen van OBS Het Startblok een bezoek aan de kinderboerderij in het kader van het lesprogramma “Meneer de Pauw”. Dit programma wordt aangeboden aan de groepen 1 t/m 4 van de basisscholen. Mirelle van Eeden, ouderraadslid van de school, hoorde van het plan om alpaca’s aan te schaffen. Ze zijn echter nogal prijzig. De school organiseert elk jaar een kerstmarkt en de opbrengst wordt geschonken aan een goed doel, meestal een doel iets verder weg. Mirelle stelde de ouderraad voor om het dit jaar wat dichter bij huis te zoeken en vertelde over het plan van de alpaca’s. Zo kunnen de kinderen van het eigen dorp er ook van genieten. En zo gebeurde het dus.

Ook Kiwanis Goeree Overflakkee, een jonge club van enthousiaste mensen die zich met hart en ziel inzetten voor het welzijn van kinderen, wilde een steentje bijdragen. Op 5 april 2013 organiseerden Kiwanis en Golfclub Roxenisse een golfevent en een gedeelte uit de opbrengst werd aan de kinderboerderij geschonken voor de alpaca’s. Ook werd er door de Stichting Kinderboerderij Oude Tonge een gedeelte van de collecteopbrengst van de NSGK gereserveerd voor de alpaca’s. De NSGK maakt daar vòòr de collecte afspraken over met de stichting/vereniging die de collecte organiseert.

Het bestuur van de Stichting Kinderboerderij Oude Tonge wil OBS Het Startblok, Kiwanis Goeree Overflakkee en de NSGK via deze weg hartelijk bedanken voor de financiële steun die de aanschaf van de alpaca’s mogelijk heeft gemaakt.

De alpaca is een kameelachtige en is oorspronkelijk afkomstig uit het Andesgebergte. Het zijn heel vriendelijke dieren en kunnen met geduld ook zo mak worden dat ze zelf een halster aan kunnen. De wol is van zeer hoge kwaliteit. Het is warmer, sterker, draagt lichter en irriteert veel minder op de blote huid dan wol van andere dieren. De bruine hengst heet Alex en de witte merrie Amalia. Ze zijn nu ongeveer 10 maanden oud en net geschoren. De kinderboerderij heeft ze gekocht van een liefhebster van deze dieren uit Doetinchem. Daar waren ze alleen maar soortgenoten gewend en een vaste verzorgster. Omdat ze nog jong zijn en moesten wennen aan nieuwe verzorgers, andere diersoorten en kinderen die de kinderboerderij bezoeken, is er even gewacht om het nieuws van hun komst naar buiten te brengen. Op deze manier konden ze rustig wennen aan de nieuwe situatie.

Wilt u de alpaca’s en de andere dieren komen bekijken, de kinderboerderij heeft geen vaste openingstijden. Verzorgers/beheerders John en Sonja Kats zijn heel vaak aanwezig op de kinderboerderij, maar als u zeker wilt weten of er iemand is, dan kunt u telefonisch contact met hen opnemen. Telefoonnummers zijn te vinden op www.kinderboerderijoudetonge.nl Ook kunt u donateur worden. Voor informatie kunt u terecht op de website.

Alpaca

Toelichting foto:
Van links naar rechts: Lianne van der Knaap (Kiwanis), Mirelle van Eeden, (Het Startblok), Mark Jan Koldijk (Kiwanis). Leerlingen groep 1/2 van Het Startblok: Loes, Thies en Milan.